Scholen en communicatie
Recht op het doel af
De communicatie van scholen met de buitenwereld; dat is waar wij verstand van hebben. Ons doel? Zorgen dat scholen:
• (weer) een goede naam krijgen;
• op een effectieve en eigentijdse manier
extern communiceren;
• het optimale aantal leerlingen binnen halen.
Adviseren, creëren en implementeren
We zijn dus gespecialiseerd qua doelgroep en doelstelling. Maar we zijn juist veelzijdig als het gaat om wát we doen om dat doel te bereiken: we onderzoeken, ontwikkelen, ontwerpen, adviseren en trainen. Daarbij variëren de onderwerpen van imago tot logo en van wervingscampagnes tot de Open Dag.
Tien soorten opdrachten
Als we kijken naar de praktijk, vallen de opdrachten in te delen in tien soorten.
1. Onderzoek ons imago en maak een verbeterplan
2. Adviseer over onze externe communicatie
3. Ontwerp een logo en een huisstijl
4. Realiseer een campagne waardoor we meer leerlingen krijgen
5. Creëer wervingsmateriaal
6. Verbeter ons voorlichtingsmateriaal
7. Genereer publiciteit voor onze school
8. Adviseer over de opzet van onze voorlichtingsavonden en Open Dagen
9. Geef een workshop
10. Help! Er doet zich een crisissituatie voor
Publicaties
De Volkskrant: Een beetje school doet aan marketing
Een bureau met een visie op het fenomeen ‘Open Dagen’: daar ging de redactie van de Volkskrant naar op zoek. Ze kwamen uit bij In Essenza. Artikel lezen >>
Het Onderwijsblad: Beeldvorming en marktaandeel
Lees het artikel ‘Imagebuilding, beeldvorming en marktaandeel’ in het Onderwijsblad van de AOb, waarvoor Selma Mulder, communicatieadviseur van In Essenza, is geïnterviewd.
Artikel lezen >>
NRC: Brief Selma Mulder over leerlingenwerving
In NRC Weekblad stond een artikel over leerlingenwerving. Daarin werd In Essenza genoemd. Met een ingezonden brief heeft Selma Mulder, communicatieadviseur van In Essenza, hierop gereageerd. Artikel lezen >>
Gastspreker op studiedag
Op 6 oktober vond in Utrecht de studiedag 'Meer leerlingen met effectieve marketing' plaats.
De studiedag werd georganiseerd door Facta en was bedoeld schooleiders en teamleiders in het voortgezet onderwijs. Selma Mulder was een van de gastsprekers.
Uit het programmaboekje: ‘U krijgt als school maar een paar kansen om uzelf goed te laten zien. De Open Dag is een van die kansen en een heel belangrijke! Hoe organiseert u zo’ n goede Open Dag dat de leerling uw school kiest?’
Zij die de interactieve presentatie van Selma Mulder hebben bijgewoond, weten nu het antwoord op deze vraag. Heeft u de presentatie gemist? Download hier de PowerPoint.