Het profiel van Lyceum Schravenlant

Unieke sellingpoints

Als je wilt weten wat er zo leuk of zo goed aan Lyceum Schravenlant is, moet je met ouders en leerlingen gaan praten. Dat hebben wij dan ook gedaan. We hebben bovendien in de school rond­gekeken en vraaggesprekken gevoerd met docen­ten, teamleiders en natuurlijk met de directie. In deze gesprekken en uit eigen onderzoek werd duidelijk waarin Lyceum Schravenlant verschilt van andere scholen. We hielpen Lyceum Schra­venlant, dat toen nog Schravenlant heette, om deze sellingpoints helder te formuleren. Vervolgens zorgden wij voor de externe communicatie.

Trainingen, wervingsmateriaal en promotie

We hebben een aantal workshops gegeven voor de teamleiders. Het waren maatwerk-workshops met een hoog adviesgehalte. Na afloop wisten ze hoe ze het aan moesten pakken: pr-bedrijven en leerlingen werven. Ze wísten het niet alleen, ze kónden het ook! Vervolgens hebben we materiaal gemaakt om leerlingen te werven en de Open Dag te promoten.

Een folder voor het werven van groep 8-leerlingen

Voor de groep 8-leerlingen maakten we een hand­zame folder. Kinderen kunnen leuk uit de hoek komen en daar hebben we gebruik van ge­maakt: op elke pagina staat een inter­view­tekst met foto van een brugklasser. Van de kinderen uit de folder is vervolgens een campagneteam geformeerd, dat actief was op de Open Dag.

Een magazine voor ouders

Het eerste jaar dat we als communicatiebureau voor Lyceum Schravenlant werkten, hebben we voor ouders een leaflet gemaakt. Daarin ston­den korte interviews met ouders. Omdat dat zo aan­sprak, mochten wij het jaar daarop een stap verder gaan en een compleet magazine maken. Je hoeft het alleen maar door te bladeren om te beseffen wat er zo bijzonder aan Lyceum Schra­venlant is. Maar het lukt niet om alleen te blade­ren: je gaat vanzelf lezen over de buiten­land­reizen, waarom brugklassers voor bepaalde keuzevakken kiezen en hoe ouders en (oud-)leer­lingen de school (hebben) ervaren.

Verder met de profilering

Lyceum Schravenlant bleef concurrentie ervaren van een aantal andere v.o.-scholen in de directe omgeving. Toen de rector met pensioen ging, heeft het bestuur een interim-rector aangesteld. Hij heeft een project geleid waarmee Lyceum Schravenlant een nog dui­de­lijker eigen karakter heeft gekregen. Een kern­begrip werd: ‘flow’. Tijdens elke les moest er minstens één ‘flow-moment’ zijn. Selma Mulder, communicatieadviseur van In Essenza, werd de spar­ring­partner van de interim-rector. Ze heeft hem gevraagd en ongevraagd geadviseerd. Ook was Selma jurylid, toen docenten hun ideeën presenteerden voor activiteiten met ‘flow’!

Uit onze interviews

volgende ►

Geïnteresseerd in Lyceum Schravenlant?

Huh? Waarom is het hier zo donker?
x

In Essenza is al een tijdje onderdeel van Tigges.
We zien je graag op onze website.

NAAR TIGGES.NL

Toch liever de oude In Essenza site bezoeken?
Klik dan hier.