Het profiel van Lyceum Schravenlant
Unieke sellingpoints
Als je wilt weten wat er zo leuk of zo goed aan Lyceum Schravenlant is, moet je met ouders en leerlingen gaan praten. Dat hebben wij dan ook gedaan. We hebben bovendien in de school rondgekeken en vraaggesprekken gevoerd met docenten, teamleiders en natuurlijk met de directie. In deze gesprekken en uit eigen onderzoek werd duidelijk waarin Lyceum Schravenlant verschilt van andere scholen. We hielpen Lyceum Schravenlant, dat toen nog Schravenlant heette, om deze sellingpoints helder te formuleren. Vervolgens zorgden wij voor de externe communicatie.
Trainingen, wervingsmateriaal en promotie
We hebben een aantal workshops gegeven voor de teamleiders. Het waren maatwerk-workshops met een hoog adviesgehalte. Na afloop wisten ze hoe ze het aan moesten pakken: pr-bedrijven en leerlingen werven. Ze wísten het niet alleen, ze kónden het ook! Vervolgens hebben we materiaal gemaakt om leerlingen te werven en de Open Dag te promoten.
Een folder voor het werven van groep 8-leerlingen
Voor de groep 8-leerlingen maakten we een handzame folder. Kinderen kunnen leuk uit de hoek komen en daar hebben we gebruik van gemaakt: op elke pagina staat een interviewtekst met foto van een brugklasser. Van de kinderen uit de folder is vervolgens een campagneteam geformeerd, dat actief was op de Open Dag.
Een magazine voor ouders
Het eerste jaar dat we als communicatiebureau voor Lyceum Schravenlant werkten, hebben we voor ouders een leaflet gemaakt. Daarin stonden korte interviews met ouders. Omdat dat zo aansprak, mochten wij het jaar daarop een stap verder gaan en een compleet magazine maken. Je hoeft het alleen maar door te bladeren om te beseffen wat er zo bijzonder aan Lyceum Schravenlant is. Maar het lukt niet om alleen te bladeren: je gaat vanzelf lezen over de buitenlandreizen, waarom brugklassers voor bepaalde keuzevakken kiezen en hoe ouders en (oud-)leerlingen de school (hebben) ervaren.
Verder met de profilering
Lyceum Schravenlant bleef concurrentie ervaren van een aantal andere v.o.-scholen in de directe omgeving. Toen de rector met pensioen ging, heeft het bestuur een interim-rector aangesteld. Hij heeft een project geleid waarmee Lyceum Schravenlant een nog duidelijker eigen karakter heeft gekregen. Een kernbegrip werd: ‘flow’. Tijdens elke les moest er minstens één ‘flow-moment’ zijn. Selma Mulder, communicatieadviseur van In Essenza, werd de sparringpartner van de interim-rector. Ze heeft hem gevraagd en ongevraagd geadviseerd. Ook was Selma jurylid, toen docenten hun ideeën presenteerden voor activiteiten met ‘flow’!