Substantieel meer bezoekers Open Dag!

Het begon met een pitch

Op het Da Vinci College – een school met drie locaties in Leiden – waren ze tevreden over het wervingsmateriaal. Dat werd door een extern bureau gemaakt. En toch… Zou een ander bureau met nog originelere productvoorstellen komen? Om daarachter te komen, organi­seer­den de locatiedirecteuren een pitch. Naast het bureau waarmee ze op dat moment werkten, nodigden ze In Essenza uit. Beide bureaus werd gevraagd om nieuw wervingsmateriaal te ontwerpen voor de drie locaties.

Een origineel idee

Zowel het andere bureau als In Essenza kwam met een ontwerp dat aansprak. De uitwerking voldeed in beide gevallen aan de eisen. Maar het idee van In Essenza was het meest origineel, vonden ze. Het ontwerp waarmee we de pitch gewonnen hebben? Een vierkante folder, die uitgeklapt kan worden en dan een poster vormt. Op elke pagina staat een foto van een leerling, die de kijker een foto op zijn smartphone laat zien. Dus een foto in een foto, waarmee we twee vliegen in één klap slaan. Op de posterkant staat een iPad met apps. Elke app laat een bijzondere activiteit zien.

Special voor ouders

Bovendien hebben we een special voor ouders van groep 8-leerlingen ontworpen. Dat was ook gelijk ons advies: maak een apart product voor ouders. Zij bepalen namelijk de shortlist van scholen, waarvan ze met hun kind de Open Dag bezoeken. In deze special had elke locatie een spread. Daarmee werd geaccentueerd dat de locaties bij elkaar horen. ‘Jullie kunnen goed luisteren’, kregen we na afloop te horen. We hadden goed opgepikt dat ze die samenhang eigenlijk wilde benadrukken. In Essenza is sindsdien het vaste bureau van het Da Vinci College.

Nog veel meer in petto

Op dat moment hadden we nog geen idee van de opdrachten die ze voor ons in petto hadden. Om er een paar te noemen: het schrijven van teksten voor de groep 8-pagina van hun web­site, het maken van wervingsposters, banners, een gevel­bord en het adviseren over de opzet van de voor­lichtingsavonden en de Open Dag. Maar de meest uitdagende opdracht was: bedenk hoe we met behulp van beeldmateriaal onze school kunnen promoten op onze eigen website.

Videoclips, oftewel: lipdubs

Het Da Vinci had verwacht dat we een fotogallerij of iets dergelijks zouden voorstellen. We kwamen echter met het idee om per locatie een lipdub te maken. Een lipdub is een geplay­backte videoclip die in één ‘take’ wordt op­ge­no­men. Er zitten altijd grappige stukjes in. Een aantal schoolleiders was gelijk enthousiast over dit idee, andere aarzelden. ‘Kan je met een lipdub wel overdragen wat voor soort school je bent?’ ‘Krijgen we dat wel geor­ga­ni­seerd op zo korte termijn?’ ‘Worden lipdubs echt bekeken?’. We konden ze overtuigen. Of misschien kregen we het voordeel van de twijfel. Hoe dan ook: we mochten drie lipdubs maken.

Een superleuke dag, apetrotse leerlingen en duizenden views!

Wat de schoolleiders en andere medewerkers het meest verraste? Hoe de voorbereidingen en de opname verliepen. De sfeer, de samen­wer­king, het geduld dat kinderen blijken op te kunnen brengen, de lol, de creativiteit, de zichtbare trots op hún school… De euforie ook na de definitieve opname… De leerlingen waren op een goede manier helemaal hyper! En de docenten en andere medewerkers? ‘Dit heeft meer met het team gedaan dan een dagje teambuilden in de Ardennen’, zei een van de schoolleiders na afloop.

Het effect

De lipdubs zijn duizenden keren bekeken. Die van de locatie Kagerstraat heeft zelfs bijna 22.000 views gehaald! Dat danken we mede aan Afrojack, die de link naar de clip op zijn Facebook-­pagina heeft gezet.

Een voorlichtingsgame

Inmiddels zijn we twee jaar verder en hebben we voor alle locaties een game gemaakt (zonder dat we die zo mogen noemen van onze klant!). Het game-element zit 'm in het feit dat de speler na een introfilmpje op onderdelen 'moet' klikken om verder te komen. Om dat zo te laten werken, hebben we geprogrammeerd. Het effect? Uitdagend, origineel en informatief. Kijk zelf maar!

Speel de games!



De andere games ook spelen?

Klik hier voor de game van de Kagerstraat en Lammenschans.

Bekijk de videoclips!

Lipdub Da Vinci College Lammenschans

Song: Hey brother - Avicii

De andere lipdubs ook zien?

Klik hier voor de video van de Kagerstraat (song: The Spark - Afrojack ft. Spree Wilson) en het Leonardo College (song: Happy - Pharell Williams).

Downloads

De special voor ouders van groep 8-ers lezen? Download 'm hier!

Geïnteresseerd in Scholengroep Leonardo Da Vinci?

Huh? Waarom is het hier zo donker?
x

In Essenza is al een tijdje onderdeel van Tigges.
We zien je graag op onze website.

NAAR TIGGES.NL

Toch liever de oude In Essenza site bezoeken?
Klik dan hier.