Voorlichters komen beslagen ten ijs
De grote stad trekt…
Een groot deel van de groep 8 leerlingen in de Achterhoek gaat gewoon naar de middelbare school in het eigen dorp of een dorp verderop. Daar hoeft de school niks voor te doen. Maar er zijn ook leerlingen die worden getrokken door ‘de grote stad’; Doetinchem bijvoorbeeld. Dus is er werk aan de winkel voor degenen die de voorlichting voor het Almende College in Ulft en Silvolde verzorgen.
Effectievere voorlichtingsbijeenkomsten
Sinds de school ruim twee jaar geleden contact met ons zocht, hebben wij de maatwerk-workshops ‘Effectief leerlingen werven’ (2015) en ‘Verbeterplan leerlingenwerving’ (2016) verzorgd. Daardoor kregen degenen die naar de basisscholen gaan of op scholenmarkten staan, meer zelfvertrouwen en wierp hun aanpak meer vruchten af. Dat smaakte naar meer!
Vier wervende verhalen na hoge-drukpan-sessie
De voorlichters hadden er behoefte aan om eens goed met elkaar naar de sellingpoints van de drie locaties te kijken. Er moest een ijzersterk verhaal komen zowel per locatie – dus voor de Wesenthorst, Bluemers en het Isala apart – als voor het Almende College als geheel. Die verhalen hebben we geschreven, in een hoge-drukpan-sessie van drie uur met ongeveer vijftien man.
Persoonlijk, enthousiast en gedurfd communiceren
In een parallelsessie hebben de schoolleiders zich beziggehouden met de implementatie van de communicatiewaarden ‘persoonlijk’, ‘enthousiast’ en ‘gedurfd’. Die hadden we eerder tijdens de workshop bepaald. Met de schoolleiders heeft een communicatieadviseur van ons bureau bedacht, hoe die konden worden verankerd in beleid en procedures. Die verankering gaat ervoor zorgen dat de communicatie van de school daadwerkelijk als persoonlijk, enthousiast en gedurfd wordt ervaren.
Een PowerPoint die zijn naam eer aan doet
Een voorlopig laatste stap bestond uit het verbeteren van de PowerPoint-presentatie. De presentatie wordt gehouden op de basisscholen tijdens voorlichtingsavonden. Ook die moet natuurlijk ‘persoonlijk’, ‘enthousiast’ en ‘gedurfd’ overkomen. Bovendien moeten de verhalen van de locaties er duidelijk in verteld worden en moeten ze in de huisstijl worden vormgegeven. Ook daarvoor hebben wij gezorgd.
Jaarlijks op herhaling – of verbreding of verdieping
Inmiddels weten wij van de nieuwe rector dat hij zijn medewerkers jaarlijks wil bijscholen op pr-gebied. Wij kijken ernaar uit ook deze vervolgtrainingen te mogen ontwikkelen en te verzorgen. Natuurlijk is daarbij een voordeel dat wij de locaties kennen en met de schoolleiders en teamleiders een relatie hebben opgebouwd.