Basisschool De Schakel bestaat niet meer!

Een hopeloze zaak. Of toch niet?

De Schakel kampte met dalende leerlingen­aantallen. Dat is niet zo verwonderlijk. De school stond in een achterstandswijk en had geen onderscheidend profiel. Bovendien zijn er sowieso te veel basisscholen in Leiden. In Essenza kreeg de opdracht met een beperkt budget de school weer toekomst te geven.

Wat was de opdracht?

Gelukkig was er door bestuur en door school­leiding al actie ondernomen. De leerkrachten waren bezig om hun Dalton-certificaat te halen en de verhuisplannen waren rond. In Essenza hoefde dus 'alleen nog maar even'… Tja, wat eigenlijk? Onze eerste 'klus' was om onze eigen opdracht te bedenken. Dat hebben we gedaan. Daarmee – en met de zeer concurrerende offerte – hebben we de pitch gewonnen. Onze opdracht: 1. Ontwikkel een onderscheidend profiel. 2. Maak een plan voor de externe communicatie. 3. Bedenk een nieuwe naam. 4. Ontwerp een logo en een huisstijl. Doe dit met het team in een beperkt aantal sessies.

Het profiel

Een paar opmerkingen over de In Essenza-aanpak. We hebben het profiel bepaald aan de hand van zeven vragen. Het team heeft die vragen beantwoord. Daarna heeft In Essenza een tekst geschreven, waarbij we keuzes hebben gemaakt, helder hebben geformuleerd en voor consistentie hebben gezorgd. Het meest verrassend: de school gaat zich, behalve met Daltononderwijs, profileren als eco-school.

Bouwen aan je imago

Vervolgens hebben we een plan gemaakt voor de externe communicatie. Wie vormen de doel­groepen? Wat willen jullie dat die doelgroepen van jullie school weten en bij het horen van jullie naam voelen? We hebben met het team een groot aantal acties bedacht en die vervolgens verdeeld.

What’s in a name?

Dit was de lastigste sessie: een nieuwe naam bedenken. Onze aanpak: voorwerk doen (wij hebben zelf een aantal namen bedacht), een sfeer creëren waarin de geest uit de fles kon komen, alle mogelijke suggesties inventariseren, daar­binnen categorieën aanbrengen, de categorieën aanvullen en… vervolgens de tijd nemen om samen met de schoolleiding de beste uit te kiezen. Het is geworden: Daltonschool Leiden.

Logo’s kijken

Ook bij het ontwerpen van het logo hebben we een beproefde aanpak gehanteerd. We hebben een groot aantal, door ons met zorg geselec­teerde, logo’s laten zien en om reacties gevraagd. Daardoor wisten wat voor soort logo men wilde. Daarover waren de leerkrachten trouwens opvallend eensgezind. Vervolgens hebben wij drie logo’s ontworpen waaruit het team en uiteindelijk de schoolleiding hebben gekozen. Het resultaat kun je hier zien!

Bezoek de website van Daltonschool Leiden ►