Bijna 10 jaar!

Imagoprobleem bij vmbo

Bijna 10 (!) jaar hebben we voor het IJsselcollege gewerkt. In het eerste jaar zijn we een campagne gestart voor hun vmbo. We crëerden een totaal nieuwe uit­stra­ling, ontwierpen wervende voor­lichtings­pro­duct­en, adviseerden over de wervingsstrategie en trainden de afdelingsleiders. Minstens zo belangrijk: we creëerden mascotte Icey! Die campagne leidde tot een stijging van het aantal eerstejaars in één jaar met 35% ten opzichte van het jaar ervoor. Terwijl het aantal aanmeldingen de jaren dáár­voor met 20% per jaar terugliep. De ingezette stijging zette zich nog een aantal jaren door; daarna stabiliseerde het aantal aan­mel­dingen.

Tegenvallende leerlingenaantallen op vwo-locatie

Op het moment dat de vmbo-afdeling prima draaide, begon het aantal aanmeldingen op de andere locatie (mavo, havo en vwo) af te nemen. Wat te doen?

Gedegen onderzoek naar imago en identiteit

We kregen de opdracht om een uitgebreid imago-onderzoek te doen. Onze aanpak om informatie te verzamelen? De leerlingen van groep 7 en 8 van alle basisscholen in de omgeving, hun ouders en de leerkrachten enquêteren. Maar ook de huidige leerlingen, hun ouders en alle medewerkers heb­ben we een vragenlijst in laten vullen. Met de schoolleiders hebben we vraaggesprekken gevoerd. Bovendien hebben we beleids­docu­men­ten bestudeerd en zelf rondgelopen op de school. Ondertussen gaven we onze oren en ogen de kost.

De weg omhoog voor het vwo

We hebben op basis van de uitkomsten een ver­beterplan opgesteld. Dit hebben we eerst aan het bestuur en de schoolleiding ge­pre­sen­teerd en vervolgens aan het team. Het was overtuigend en inmiddels is het plan uitgevoerd. Ook daar hebben wij een aandeel in gehad.

Mini-speelfilm

Op de locatie Alkenlaan maakten we onder andere een speelfilm. Leerlingen konden auditie doen voor een rol. Dat was al een happening op zich. En dan hebben we het nog niet eens over de opnamedag, op een zondag, waarop tientallen leerlingen op school waren en een spectaculaire dag beleefden. Maar voor de werving is natuurlijk de film zelf het belangrijkste. Daarmee laat de school op een originele en speelse manier zien wat het onderwijs op deze school bijzonder maakt.

Thema: the sky is no limit

Nieuw voor de locatie Alkenlaan: een bijzondere spreker uitnodigen - André Kuipers - en een thema kiezen voor de Open Dag. Het bleek een uitstekende manier om extra bezoekers te trekken en het bèta-profiel van de school te benadrukken. Maar dan moet je daar natuurlijk wel publiciteit aan geven! Dat hebben wij gedaan met behulp van advertenties, flyers, een gevel­doek en de website. Het resultaat: ruim 80% meer bezoekers dan het jaar ervoor.

Inzet social media

Voor beide locaties hebben we verder events bedacht, waarbij Facebook voor publiciteit zorgde. Zo hebben we op de Alkenlaan tijdens de Open Dag een fotoshoot georganiseerd. Leerlingen konden zich laten fotograferen voor een bord met een ruimtevaartpak. Daarmee maakten ze kans op een prijs, namelijk een ruim­te­vaart-video­game. De foto’s stonden nog dezelfde avond (!) op de Facebook-pagina van de school en zijn inmiddels talloze keren bekeken en gedeeld. Benieuwd hoeveel groep 8-leerlingen zich tijdens het Open Huis hebben laten fotograferen? Hon­derd­vijftig!

Bekijk de mini-speelfilm van de Alkenlaan!



Uit onze interviews

volgende ►

Downloads

De brochure voor ouders van groep 8 inkijken? Dat kan! Download 'm hier.

Bezoek de website van het IJsselcollege ►

Huh? Waarom is het hier zo donker?
x

In Essenza is al een tijdje onderdeel van Tigges.
We zien je graag op onze website.

NAAR TIGGES.NL

Toch liever de oude In Essenza site bezoeken?
Klik dan hier.