Hugo in een nieuw jasje

Bestaande logo was gedateerd

Het Centraal Management Team wilde het logo laten restylen. Het nodigde een aantal bureaus uit om zich te presenteren. In Essenza werd geko­zen. Wat de doorslag gaf? Dat wij zoveel relevante opdrachtervaring hebben en ook het materiaal kunnen maken om leerlingen te werven.

Hugo moest blijven!

Wij kregen de opdracht om het oude logo te restylen, met als toevoeging: ‘Je moet Hugo de Groot blijven herkennen’. Wij zijn teruggegaan naar de basis: een schilderij (één van de weinige) waarop Hugo de Groot staat afgebeeld. Deze afbeelding hebben we tot elementaire lijnen en vlakken teruggebracht en tot één kleur. Het illustratieve element uit het logo is daardoor klassiek gebleven, maar door de kleurstelling en overige elementen is de uitstraling fris en eigentijds.

Inspraak en draagvlak

De betrokkenheid van medewerkers op het Grotius is groot. Dat was een extra reden om het proces dat tot de nieuwe huisstijl zou leiden, zorgvuldig te doorlopen. In Essenza maakte ook daarvoor een plan, inventariseerde vooraf de mening van alle geledingen, presenteerde tussen­producten en adviseerde het CMT over de intro­ductie. Veel waarde hebben we gehecht aan de mening van leerlingen, waaronder de eerstejaars. Zij staan het dichtst bij groep 8-leerlingen. Voor hen wil de school graag aantrekkelijk zijn.

En vervolgens: wervingsmateriaal!

De school staat bekend als minder streng en minder prestatiegericht dan collega-scholen. Maar ondertussen zorgen de docenten wel degelijk dat de leerling­en zich goed gedragen. Alleen doen ze dat niet door veel regels te hanteren, maar door een persoonlijke band met de kinderen aan te gaan en met ze te praten. Zo brengen ze leer­lingen tot maximale prestaties. Als leerlingen zich fijn voelen, komt de ontplooïing vanzelf, is de redenering. De praktijk bewijst dat het werkt!

De nuance – en daarmee de essentie – overbrengen

Dat is niet het meest makkelijke verhaal om aan ouders van groep 8-leerlingen te vertellen. Maar het kan wel: met behulp van een magazine. In een van de laatste uitgaven staat bijvoorbeeld een interview met twee broers en hun moeder. De kop: ‘Ze denken met je mee’. En verderop: ‘Ze staan open voor jou als ouder’ en ‘Eigenlijk zijn ze op het Grotius góéd-streng’. In een ander interview kunnen ouders lezen: ‘Ze stimuleren je door te zeggen: ‘Je kúnt het’. In het hart van deze uitgave een paginagrote foto van Joyce, 6 vwo. Erboven: ‘Na de Open Dag was ik verkocht’. In het bijbehorende interview vertelt Joyce over het type kinderen dat op het Grotius zit, de manier waarop zij werd aangesproken op de Open Dag en de warme sfeer die ze ervoer. Een laatste voorbeeld: de foto van brugklassers van toen. De verhaaltjes over wat zij zijn gaan doen, laten zien hoe goed deze oud-Grotius leerlingen terecht zijn gekomen. Als dat niet overtuigend is…

Nieuw: een strip voor groep 8-leerlingen

Twaalfjarigen letten op heel andere dingen bij het kiezen van een school. Zowel het verhaal als de vorm van het wervingsmateriaal moeten naar onze overtuiging maatwerk zijn per doelgroep. Daarom hebben we een apart product gemaakt voor groep 8-leerlingen: een strip. De vorm­geving is in ‘street-style’; de inhoud serieus. Omdat de vorm zo aanspreekt, komt de inhoud ook over.

Uit onze interviews

volgende ►

Downloads

Wil je de wervingsfolder wel eens zien? Download 'm nu!
Het magazine voor ouders van groep 8 lezen? Dat kan!

Geïnteresseerd in het Grotius College?