In Essenza zet Diamant College neer

Communicatieadviesopdracht

De directie van het Overbosch College ver­strekte ons een communicatie­advies­opdracht. Aanleiding was het negatieve imago van de school én de op handen zijnde verhuizing, die nieuwe kansen bood. Wij hebben de directie aangeraden om de verhuizing naar de Diamanthorst aan te grijpen en als school onder een nieuwe naam verder te gaan.

Het Diamant College: gelijk een begrip

We vroegen de directeur om een campagne­team te formeren en hebben een aantal brain­storm­sessies georganiseerd met dit team. Met elkaar bedachten we een aantal namen. Over één ervan waren we gelijk enthousiast, net als leerlingen die we het hebben gevraagd. Deze naam werd het dan ook: het Diamant College.

Amerikaans en stoer logo

Natuurlijk hebben we voor het logo een dia­mant als uitgangspunt genomen. Maar dat is dan ook het enige dat er voor-de-hand-liggend aan is. De leerlingen vonden het logo Ameri­kaans en stoer en vielen er massaal voor. Korte tijd later bestónd het Diamant College: de verbouwing van het nieuwe schoolgebouw was klaar en het logo schitterde op de gevel.

Uitzonderlijke situatie

De leerlingenwerving voor het Diamant College ging van start op het moment dat er nog geen leerling op zat! Weinig scholen hadden zo hard een plan nodig voor de leerlingenwerving als het Diamant College op dat moment. Dat plan hebben we dan ook gemaakt en helpen uitvoeren.

Leerlingen als ambassadeur

We hebben de leerlingen ingeschakeld die toen nog op het Overbosch zaten en na de zomer naar het Diamant College zouden gaan. Zij hebben gehol­pen om nieuwe leerlingen te werven. Daarmee konden ze bioscoopbonnen verdienen. De school hing vol met posters om de leerlingen warm te maken, maar ook de mentoren hebben zich hier­voor ingezet. Die hebben onder andere folders verspreid via de basisscholen. Ook hebben ze de groep 8-leerkrachten uitgenodigd voor een lunch en een attractief woensdagmiddag-programma.

Opvallende folder

Alle materialen zijn vormgegeven in de huisstijl die wij hebben ontwikkeld. Een opvallend element daarin: de ronde vorm. Het duidelijkst komt die naar voren bij de wervingsfolder, die rond is uitgestanst. Eén van de redenen om voor een ronde vorm te kiezen, was dat die extra opvalt. Maar er waren nog twee argumenten: een ronde vorm staat voor 'intimiteit' en hij past in het geval van het Diamant College perfect bij het logo. De folders van het Diamant College lagen, samen met folders van andere scholen, op basisscholen. Maar niet lang: ze werden er als eerste uitgepikt.

En nu?

Inmiddels zijn we een paar jaar verder. Het Diamantcollege is een begrip in Den Haag en omgeving. De school heeft een goede naam en leerlingenaantallen waar sommige andere vmbo-scholen jaloers op zijn.

Downloads

Benieuwd naar die ronde wervingsfolder?
Neem een kijkje!

Geïnteresseerd in het Diamant College?