De uitstraling waar de school naar zocht

Communicatievraag aan In Essenza

Het logo van de Haagse school voor praktijk­onderwijs De Einder was sterk gedateerd. In Essenza kreeg de opdracht het logo te restylen. Het nieuwe logo moest recht doen aan het karakter van de school: dynamisch en multi-cultureel. Bovendien moesten we ervoor zorgen dat al het drukwerk de juiste uitstraling kreeg.

Resultaat

Een aantal elementen uit het oude logo hebben we behouden omwille van de herkenbaarheid. Maar de uitstraling is totaal anders geworden.
Het is een logo waar je vrolijk van wordt, net als wanneer je op de school rondloopt.

We hebben voor De Einder visitekaartjes, brief­papier en enveloppen gemaakt. Andere huis­stijl­elementen zie je op het promotiekaartje waarmee De Einder haar nieuwe huisstijl heeft geïntrodu­ceerd.

Advies over strategie en middelen

Nadat wij het logo en de huisstijl hadden ont­wikkeld, zijn wij het vaste bureau geworden voor alle externe communicatiemiddelen. We hebben ons daarbij niet beperkt tot de vorm­geving: we adviseren de school ook over strategie en middelen.

Flessenpost

De Einder wilde ook graag een relevante promo om aan relaties uit te kunnen delen. We bedachten flessenpost: een fles met een ‘schatkaart’. Aan de ene kant staat een plattegrond van Den Haag, met uiteraard de locatie van de school, en aan de andere kant interviewtjes met hun ‘schatten van leerlingen’. De flesjes worden met een glimlach uitgedeeld én in ontvangst genomen!

Schoolgids

Op basis van conceptteksten hebben wij een nieuwe tekst voor de schoolgids geschreven. Inmiddels wordt niet alleen de vormgeving, maar ook de schrijfstijl ervaren als 'typisch De Einder'.

Jaarverslag

Voor het jaarverslag hebben we het inhou­delijke concept ontwikkeld. Het voldoet aan de eisen die je aan een jaarverslag mag stellen. Maar het is tegelijk een pr-instrument ge­worden. Het bevat korte interviews met leer­lingen, one-liners en veel foto’s. De directeur verspreidt het onder instan­ties en onder zijn eigen relaties. Ze blijken met interesse en waardering kennis van de inhoud te nemen.

Eigen leerlingen de beste ambassadeurs

Het imago van de school heeft zich in de goede richting ontwikkeld. Dat is trouwens niet alleen te danken aan de omslag op communicatie­gebied: er is ook een aantal spectaculaire en zeer wer­vende onderwijsconcepten ingevoerd. Het resul­taat van beide ontwikkelingen: een structurele stijging van het aantal eerstejaars en zij-instro­mers! Bovendien zijn de leerlingen trotser op hun school. Betere ambassadeurs kun je niet hebben.

Downloads

De brochure 'Interne Stage' bekijken? Dat kan! Download 'm hier!
Benieuwd naar het jaarverslag van
de Einder? Bekijk 'm hier!

Geïnteresseerd in praktijkschool De Einder?