Zet in op de juiste match!

De uitslagen van de Centrale Eindtoets van groep 8 zijn bekend. De laatste leerlingen die op een hoger advies uitgekomen zijn, worden nu heringedeeld. Het aantal nieuwe leerlingen is daarmee definitief bepaald. Hoe pakt dit uit voor uw school? Zijn uw brugklassen goed gevuld? Dat is belangrijk. Tenslotte brengt elke nieuwe leerling inkomsten met zich mee. Maar misschien nog belangrijker: passen de nieuwe leerlingen goed in het schoolprofiel? Gaan zij goed presteren en straks ook op uw school uitstromen?

Match tussen kind en school

Natuurlijk staan wij als bureau te juichen als een school die wij hebben geholpen met hun wervingscampagne meer leerlingen heeft geworven dan het jaar ervoor. Dat is meestal ook het doel van de campagne. Het is alleen niet een doel op zich. U kunt wel een feestje maken van de Open Dag en heel veel leerlingen ‘scoren’, maar gaan ze zich straks ook echt thuis voelen als de slingers niet meer hangen? Als de realiteit van het dagelijkse schoolleven is begonnen? Past een school niet bij een kind, dan is het heel goed als een docent dat benoemt. Het gaat er tenslotte om dat de beste match tussen school en kind tot stand wordt gebracht.

De kern ontrafelen

Scholen die vanuit hun kern communiceren, die naar personeel, ouders, leerlingen en de omgeving hetzelfde verhaal vertellen, die zullen ook de juiste nieuwe leerlingen aanspreken. Hoe u dat voor elkaar krijgt? Door om tafel te gaan met verschillende geledingen van de school. Directie, docenten, maar vooral ook onderwijsondersteunend personeel dat weet wat er dagelijks in de schoolgangen gebeurt. Samen bespreek je het ‘wezen’ van de school. Juist door vanuit verschillende invalshoeken te kijken, kan de kern van de school beter ontrafeld worden. Doel is om tot een formulering van hét verhaal van jullie school te komen. Wat maakt die nu echt uniek? Hebt u dit goed op een rij staan, dan wordt dit het kompas voor alle communicatie.

Communicatiewaarden als leidraad

Wat kan helpen is om communicatiewaarden te benoemen die passen bij de kern van uw school. Dit geeft u houvast bij het maken van communicatie-uitingen: teksten op de website, brieven naar ouders, promotiemiddelen om nieuwe leerlingen te werven en social media postings. Soms is het goed om in een nieuwe huisstijl te communiceren die beter past bij uw basisbeschrijving. Als u de communicatiewaarden consequent doorvoert in tekst en beeld, dan geeft u een gevoel mee. Een gevoel dat klopt. Een gevoel waardoor leerlingen zich thuis gaan voelen bij u op school.

Goede uitstroom dankzij goede instroom

Een leerling die zich ‘happy’ voelt op school zal beter presteren. De kans dat hij blijft zitten, is dan kleiner, de kans dat hij zijn eindexamen haalt, groter. Allemaal punten waar de onderwijsinspectie naar kijkt. Een goede uitstroom dankzij een goede instroom met leerlingen die passen. Dat is pas scoren!

Door: Connie van Rossum

◄ Terug naar het overzicht



Een leerling die zich ‘happy’ voelt op school zal beter presteren.

Lees ook onze andere artikelen:

Elke school verdient een communicatieprofessional
Waar ik me als communicatieadviseur over verbaas, is dat communicatie bij scholen vaak een taak is voor ‘erbij’. Een schoolleider, directiesecretaresse ... Lees artikel >>
Tags: #professional #communicatiestrategie #consistentie


Leg de ambassadeurs van uw school in de watten!
De meeste scholen steken veel energie in het werven en verwelkomen van nieuwe leerlingen. De brugklassers hebben een kennismaking­smiddag gehad ... Lees artikel >>
Tags: #ambassadeurs #sympathiekeacties #oud-leerlingen


Hoe verkoop je je school?
‘Er zijn hier in de buurt geen slechte scholen. Wat dat betreft maakt het niet uit welke school u kiest. Het gaat erom waar uw zoon of dochter zich prettig voelt.’ Je ... Lees artikel >>
Tags: #profilering #doelgroep #concurrentie


Huh? Waarom is het hier zo donker?
x

In Essenza is al een tijdje onderdeel van Tigges.
We zien je graag op onze website.

NAAR TIGGES.NL

Toch liever de oude In Essenza site bezoeken?
Klik dan hier.